Lost Lemon biedt een uitgebreid assortiment aan softwareoplossingen waarmee gemeentelijke vraagstukken worden opgelost. Om ervoor te zorgen dat gebruikers probleemloos door verschillende producten kunnen navigeren, moeten de Lost Lemon-applicaties beter op elkaar worden afgestemd. Dit vereist een redesign van de vormgeving en structuur van meerdere applicaties. Ik heb Lost Lemon aanbevolen om als eerste de Producten en Diensten Catalogus (PDC) te vernieuwen, omdat deze het meest afwijkt van de gewenste huisstijl en nog kan worden verbeterd op het gebied van gebruiksgemak.
Het project startte met het communiceren van de noodzaak van een redesigntraject aan het management en de product owners. Ik heb mijn idee gepitcht aan de product owners en klanten en heb tevens een plan van aanpak opgesteld. Dit plan omvatte een uitleg over het project, waarom het belangrijk is voor de organisatie en de benodigde personeelsuren. Het projectteam zou bestaan uit twee UX-ontwerpers, een front-end developer en twee back-end developers.
Tijdens het vooronderzoek hebben we informatie verzameld over de PDC en onze concurrenten. Daarnaast hebben we onderzoeksvragen opgesteld die we verder wilden uitwerken aan de hand van interviews. Om in contact te komen met de eindgebruikers, hebben we een flyer verspreid onder een regiegroep van onze klanten. Op deze manier hebben we e-mailadressen verzameld en konden we de eindgebruikers benaderen voor interviews.
We hebben de eindgebruikers ingedeeld in vier groepen die ieder verschillende werkzaamheden verrichten in de PDC. In totaal hebben we twaalf gebruikers persoonlijk geïnterviewd. Tijdens het onderzoek hebben we de gebruikers gevraagd om hun dagelijkse werkzaamheden te demonstreren en hebben we hen vragen gesteld. Daarnaast hebben we de gebruikers veel ruimte gegeven om zelf opmerkingen toe te voegen.
Vervolgens heb ik de meest voorkomende problemen die uit de interviews kwamen verzameld. Deze zijn uitgewerkt in klikbare prototypes, die als eventuele oplossing zouden kunnen dienen voor de problemen. Hiertussen zat ook een A/B test. In een tweede gebruikersonderzoek hebben we de gebruikers laten navigeren door de prototypes. In dit onderzoek kregen we veel positieve reacties, zoals: "Jullie hebben echt naar ons geluisterd" en "Graag morgen nog doorvoeren!". Enkele features kregen nog terechte feedback, die in een tweede prototype zijn verbeterd.
De prototypes en user stories zijn nu volledig uitgeschreven en zijn overgedragen aan het ontwikkelaarsteam om mee aan de slag te gaan. De verbeteringen aan de vormgeving zijn reeds gestart door de front-end developer. Uiteindelijk zullen de verbeteringen nog een keer worden getest op de staging omgeving voordat ze live gaan. Bij de livegang zal er ook een video en geüpdatete documentatie worden meegeleverd.
Een aantal schermvoorbeelden zijn achter elkaar gezet om een indruk te geven van de prototype test: Schermvoorbeelden