Nelson Schoenen

Nelson Schoenen is een toonaangevende detailhandelaar die zich richt op de verkoop van schoenen en mode. Het familiebedrijf heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1949 en is momenteel eigenaar van meer dan 100 Nelson-winkels, evenals een groeiende online webshop. Onlangs heeft Nelson besloten om de webshop opnieuw op te bouwen en te onderhouden, nadat de vorige versie niet langer voldeed aan de groeiende eisen van de marketing- en verkoopafdelingen. Dit keer was het de bedoeling om alles intern te doen, met behulp van hun eigen ontwerpers en ontwikkelaars, waaronder ikzelf.

Wensen

Voordat we konden beginnen aan de nieuwe webshop, was het belangrijk om te beoordelen wat er goed werkte aan de oude versie en wat er verbeterd moest worden. De teams wilden niet alleen een visueel en technisch verbeterde website creëren, maar ook de gebruiksvriendelijkheid van de site verhogen. Dankzij eerder verzamelde gebruikersgegevens konden we bepalen waar onze bezoekers problemen hadden ondervonden. Zo werkte de oude webshop bijvoorbeeld niet goed op mobiele apparaten, terwijl ongeveer 60% van de potentiële klanten hun mobiele telefoons en tablets gebruikten om online aankopen te doen. Bovendien hadden gebruikers moeite met het controleren van de voorraad van producten en het toevoegen van items aan hun winkelmandje.

Zoeken

Een van de belangrijkste verbeteringen die we hebben aangebracht, was aan het hoofdmenu. We hebben het menu opnieuw ontworpen en verbeterd, en maakten het veel gemakkelijker voor gebruikers om te vinden wat ze zoeken. Voor gebruikers die graag suggesties willen ontvangen, hebben we de meest populaire categorieën in een uitklapbaar menu geplaatst. De zoekbalk kreeg een prominentere plek in het menu, met een voorbeeld zoekopdracht om gebruikers te helpen begrijpen wat ze konden typen. Deze kleine maar effectieve veranderingen leidden tot een toename van 80% in het aantal zoekopdrachten op de site en tot meer succesvolle aankopen. Bovendien hebben we elk icoon in het menu voorzien van een label, zodat alle gebruikers gemakkelijk konden begrijpen waar het voor stond.

Winkeloverzicht

De winkelpagina's kregen een grote update om de belangrijkste aspecten echt op de eerste plaats te zetten. Bijvoorbeeld: op desktop werd de kaart fullscreen gemaakt en volledig boven de "fold" van het scherm geplaatst. Op mobiele apparaten is de kaart alleen zichtbaar bij het selecteren van een winkel uit de lijst vanwege de beperkte ruimte op het scherm. Door dit te doen wilden we eenvoudige en duidelijke opties bieden voor alle gebruikers. Het winkelfilteringssysteem werd beter beschikbaar en gemakkelijker te gebruiken. Winkels stapelden zich niet langer op in één entiteit en laten nu correct de meer gelijkmatige spreiding van winkels zien die Nelson biedt in de regio. Door op een specifieke winkel te klikken worden de meest belangrijke informatie weergegeven die je moet weten, zonder onnodige informatie aan te bieden. Als de gebruiker meer informatie over de winkel wil ontvangen, kan deze natuurlijk nog steeds de detailpagina van de winkel bezoeken.