Krabbelaar

Er heerste een idee dat de communicatie tussen burgers en hun gemeente niet altijd soepel verliep, vooral als het gaat om laaggeletterden of mensen met een fysieke beperking. Om deze problemen aan te pakken, werd er vanuit de overheid een subsidie aangeboden aan bedrijven om met oplossingen te komen.

Aanleiding

In samenwerking met een andere onderzoeker hebben we interviews gehouden met burgers die regelmatig contact moeten opnemen met hun gemeente om zaken te We stelden hen vragen over hun positieve en negatieve ervaringen in groepjes van 2 of 3 personen, samen met onszelf. Alle feedback die we hebben verzameld, hebben we verwerkt in functionaliteitseisen en vervolgens uitgewerkt in een prototype design.

Testen

In de tweede ronde van interviews hebben we deze ontwerpen getest met de gebruikers. We wilden bijvoorbeeld weten of de iconen en knoppen duidelijk waren en of de door ons bedachte oplossingen logisch waren. Na het ophalen van deze feedback, hebben we ook peer reviews en feedback van gemeenteprofessionals verzameld.

Afronding

De chat functionaliteit is als MVP (Minimum Viable Product) opgeleverd in de applicatie Mijn Gemeente Portaal en wordt onder andere ook gebruikt op de UWV STAP subsidieregeling website. Twee van de prototypes kan hier worden bekeken:

Mobile
Desktop